Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Brenda Goris - WaarBenJij.nu Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Brenda Goris - WaarBenJij.nu

Moab

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

24 Mei 2015 | Verenigde Staten, Moab

Na een ontbijtje op de kamer om 7u vertrek naar Arches National Park. Dit is een natuurpark met allemaal prachtige rotsformaties waar diverse bogen (meer dan 2000 zandstenen bogen) gevormd zijn in het gesteente door erosie. Ook ligt het park op een breuklijn, dus gevoelig voor aardbevingen. Bij het binnenrijden van het park hebben we een geweldig zicht op het La Sal-gebergte met z'n besneeuwde bergtoppen.
We maken verderop een stop bij 'The Balanced Rock'...onvoorstelbaar hoe de bovenste rots blijft liggen op de onderste. Het lijkt of ie elk moment eraf kan donderen. Verderdoor maken we nog een stop bij 'The Windows Section'...een immense rotspartij met bogen die precies op vensters gelijken. Door één van die bogen klimmen we heen en we klauteren een stukje naar beneden om dan te kunnen genieten van een fenomenaal natuurgezicht. Echt een geweldig panorama...De Gran Canyon was ook fantastisch mooi, maar was wat onbereikbaar naar mijn gevoel, je bekeek hem vanop een afstand...nu zit je er echt middenin...wauw...ook het zonnetje is van de partij, al zien we wel wat bewolking op komen zetten. Bij het verzamelen aan de bus kunnen we nog een blik werken op 'Double Arch'...dit zijn twee bogen vlak achter elkaar.
Dan verder door naar Park Avenue Trail...dit is een wandeling door de vallei die vertrekt vanaf Courthouse Towers en Three Gossips...dit lijkt precies op een rechtbank waarnaar drie personen zitten te kijken. We stappen door de opgedroogde vallei en dit is best een stevige trip. Na ongeveer drie kwartier moeten we nog een steil stuk naar omhoog, dit gaan we morgen zeker voelen...maar het was echt een geweldig mooie wandeling. Spijtig genoeg zullen al die arches en rotsen ooit verdwijnen door erosie. Wanneer we in de bus stappen om Arches National Park te verlaten begint het te regenen...oef...gelukkig hadden wij nog die stralende zon. Bij het verlaten van het park zien we ook diverse politiewagens die mensen tegenhouden die het park willen bezoeken. Geen idee waarom ze niet meer in het park mogen...misschien toch veel te slecht weer om het park te bezoeken?
We rijden door naar Dead Horse Point. Dit is één van Utah's meest spectaculaire uitzichtpunten. Daar aangekomen kijken we uit op de 600 meter lager gelegen Colorado River die om het rotsplateau heen kronkelt. Dit uitzicht is echt fenomenaal. We zien ook zoutwinningsbekkens met prachtig blauw water. We zien dat vele mensen echte waaghalzen zijn en op de rims (randen) van het plateau kruipen. Onverantwoord als je weet dat er door erosie zwakke punten in de rims kunnen komen en dat ze hierdoor kunnen afbrokkelen. Ook zie je veel gezinnen rondlopen met kleine kinderen. Ik zou hier echt geen seconde gerust zijn moest ik kleine kinderen bijhebben. We zien ook een chipmunk (eekhoornachtig knaagdier) weglopen. Die zitten hier blijkbaar veel. We mogen ze niet voederen want volgens onze gids loopt die dan snel weg en komt ie dan even later terug met nog 20 andere chipmunks. Al had ik dat ook wel eens willen zien...
Dead Horse Point maakt deel uit van het Dead Horse Point State Park en het is een staatspark...wat wil zeggen dat het kleiner is en dat de overheid dit niet miet onderhouden. Wat wel het geval is voor nationale parken.
De naam Dead Horse Point hangt trouwens samen met een legende. Volgens de overlevering dreven enkele cowboys wilde paarden, die hier leefden, samen en joegen hen langs de smalle toegang op het plateau. De smalle doorgang werd afgezet met takken zodat er een natuurlijke kraal ontstond, afgebakend door diepe ravijnen. De cowboys kozen de paarden die ze wilden en lieten de andere paarden in de kraal. Hier zouden ze zijn omgekomen van de dorst. Vandaar de naam...
Na ons bezoek aan Dead Horse Point gaat het terug richting ons hotel in Moab waar we rond 14u arriveren. Vanaf nu vrije tijd...wat shoppen, wandelen, eten,...en dan slaapjes doen want morgen staat weer een mijlenvreter op het programma. We trekken immers naar Bryce Canyon...

• 25 Mei 2015 - 16:02

Sandra De Gier:

Hoi Brenda en Swa!

Chance met het weer in Arches! Misschien mochten de mensen even niet meer binnen in het park wegens gevaar voor floods? Regen en een kurkdroge grond kunnen een gevaarlijke combinatie zijn.
    En vond je Moab zelf leuk? Wij hebben daar ook geslapen! Er waren een paar leuke restaurants en shops! Wij zijn o.a. in The Moab Brewery, Peace Tree Juice Cafe en Eklecticafe geweest! Ik was heel content omdat er best wat vegetarisch aanbod was. : )
    Veel plezier in Bryce Canyon! Ik hoop dat je daar het Navajo loop trail gaat doen. Warm, maar mooi. : )
    En heb je genoeg tijd om wat te rusten?

Groetjes van ons beiden uit Antwerpen!