Yosemite-San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Brenda Goris - WaarBenJij.nu Yosemite-San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Brenda Goris - WaarBenJij.nu

Yosemite-San Francisco

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

01 Juni 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag sprong Swa alweer voor 6u uit bed om toch maar als eerste de iPad te hebben om te kunnen surfen...en dan moet ge weten dat we pas om 7u45 de koffers moeten laden.
Dacht ik ook eens mijn lekker bakje fruit op te eten bij het ontbijt...zien we dat alles (flesjes frisdrank, kaas, chocolade) wat in het ijskastje stond bevroren is. Had meneerke blijkbaar de ijskast opgezet maar niet gezien dat ie hem op diepvriesstand had gezet. Dus lekker draaien aan het knoppie maar niet weten aan wat ie eigenlijk aan het draaien was...Tja, hij zaagt wel es dat ik een enorme controlefreak ben, maar ge ziet, ik controleer het eens niet en plots is mijn fruitje bevroren...;)
Koffers laden en 'Back on the Road Again' en vandaag dus naar San Francisco. Zie hier langs de weg net een bord met San Andreas op. Doet me denken aan de rampenfilm San Andreas die net is uitgekomen. Ooit zal die zware aardbeving er komen...hopelijk blijft ze nog heel lang weg.
Eerst maken we nog een rondrit in Sacramento, de hoofdstad van Californië. We stoppen bij Capitol Building. Het lijkt wel The Capitol van Washington DC in het klein. We gaan Capitol Building binnen bezoeken. Eerst natuurlijk alles door de scanner en zelf ook door metaaldetector. We bekijken de vroegere kantoren van de gouverneurs en op de bovenste verdieping kunnen we volgen wat er in de senaat gaande is. Momenteel is Jerry Brown de gouverneur. Arnold Schwarzenegger was de vorige gouverneur.
Vervolgens rijden we naar Old Sacramento, hier werd destijds ook goud gevonden. Het was de laatste stop van de Pony Express route. We kunnen er zo'n half uurtje rondlopen. Het is een modernere vorm van Calico. Er rijdt ook een oude stoomtrein en op de Sacramento River ligt een stoomboot die dienst doet als hotel. Leuk om allemaal eens te zien.
Terug verzamelen aan de bus en richting Sonoma waar we gaan stoppen voor de lunch...onderweg er naar toe doen we een quizje over de reis...maakte niet uit of je alles goed had want iedereen krijgt een prijsje, wij krijgen een magneetje van Yosemite Park.
Sonoma Valley ligt in het hart van de Californische wijnindustrie. Het heuvelachtige landschap, het milde klimaat en de oude wijnboerderijen geven de Wine Country een typisch Italiaanse uitstraling. Vooraleer we Sonoma bereiken rijden we door de Napa Valley, wat ook in de Wine Country ligt. Vorig jaar kwam Napa bij ons ook nog in het nieuws door de vrij krachtige aardbeving die er was geweest. Vele wijnhuizen liepen toen schade op.
We zien ook regelmatig granaatappelbomen langs de kant van de weg. Ze staan meestal voor een veld vol met druivenranken.
In Downtown Sonoma stappen we uit om te lunchen. Even wat broodjes halen en een pasta-salade bij The Sonoma Cheese Factory.
Om 14u vertrek naar San Francisco...ik mag reeds vooraan plaatsnemen om straks een goed zicht te krijgen op de Golden Gate Bridge. We passeren eerst nog het plaatsje Sausalito, gelegen in Marin County in de San Francisco Bay.
Op de muziek van 'If You're going to San Francisco' van Scott McKenzie, duikt de Golden Gate Bridge plots op. We hebben mooi zicht op de brug want de bewolking valt goed mee. Hier word ik toch even stil van. We maken een fotostop aan de Golden Gate Bridge. Hopelijk is er een mooie foto bij om een canvas van te maken. We wandelen ook een stukje op de brug en dan hebben we een mooi zicht op Alcatraz, vroeger een zwaar beveiligde gevangenis op een eiland, en op de skyline van San Francisco.
San Francisco is gebouwd op 43 heuvels en is omgeven door de San Francisco Bay. Het is er altijd winderig aan de brug en er is altijd veel kans dat er plots mist binnenrolt in de baai en dan zie je de brug bijna niet meer staan. De Golden Gate Bridge is gebouwd over een periode van 4 jaar...vanaf 1933 tot 1937 en is 2737,4 km lang en 227,4 meter hoog. De brug is een hangbrug over de zeestraat Golden Gate en de opening van de San Francisco Bay in de Stille Oceaan. De Golden Gate Bridge is één van de meest herkenbare symbolen van San Francisco. De kleur van de brug is 'International Orange'. De brug is zelfs één van de zeven moderne wereldwonderen.
Na de fotostop rijden we naar ons hotel. We rijden er langs Lombard Street (heeft een stukje met acht scherpe haarspeldbochten) en Van Ness (ooit het Beverly Hills van San Francisco) naar Market Street. We logeren er in het Whitcomb hotel. Het valt wel op dat er in de straten van San Francisco veel bedelaars rondhangen.
Even wat opfrissen op de kamer en ons klaarmaken voor de avondtour met diner in San Francisco.
Off we go...We rijden eerst een stukje langs Union Square met z'n vele winkels, dan zet de bus ons af aan Chinatown en lopen we via een typische Chinese toegangspoort Chinatown binnen en lopen we naar de Tin How Temple, het is de oudste nog bestaande tempel. De tempel werd in 1910 gesticht op de bovenste etage van een vier verdiepingen tellend gebouw. De tempel heeft reeds enkele aardbevingen heeft overleefd. We bezoeken even verder een Fortune Cookie Factory, mogen er even proeven van zo'n cookie en lopen dan weer door naar het Hilton hotel waar Oscar ons dan terug zal oppikken. We passeren nog Little Italy en rijden dan door naar Fisherman's Wharf en Pier 39 waar we bij 'Louis' een drie-gangendiner zullen krijgen. Normaal gingen we eerst nog wandelen op pier 39 zodat we de zeeleeuwen kunnen zien maar Ellen stelde voor om meteen naar het restaurant te gaan en morgen de zeeleeuwen te gaan bekijken. En ik had ze zo graag vandaag al gezien...maar wanneer we plaatsnemen in het restaurant blijkt dat we net daar zitten waar we ook de zeeleeuwen zien liggen. Dat is leuk, je ziet ze in het water duikelen en weer op de steigers klauteren, ze dollen onderling met elkaar of liggen te luieren. Fun, fun, fun... We trekken ook even het raam open en dan horen we ze ook lawaai maken. Dit is echt geweldig. De Golden Gate Bridge en Alcatraz zitten nu helemaal in de nevel en zien we niet meer staan. Dus daarstraks hebben we echt wel geluk gehad met het weer.
Het etentje smaakt wel lekker...een simpel slaatje vooraf, Swa kiest voor de visschotel (tong met groentjes), ik kies voor een Napolitaanse fettuccine...als nagerecht is er tiramisu, daar heb ik de helft van doorgegeven aan m'n manneke...
Na het eten is Fisherman's Wharf mooi verlicht. Hier zijn talloze winkeltjes, restaurants en attracties te vinden.
We stappen de bus terug op en rijden via de mooi verlichte San Francisco-Oakland Bay Bridge, kort gezegd gewoon Bay Bridge, naar een uitzichtpunt waar we een mooi zicht hebben op de verlichte skyline van San Francisco. Ooooooh...echt geweldig zicht. Kregen we ook nog het gezelschap van een racoon (wasbeer)...zóóóóó schattig...
Dan keren we terug naar het hotel...morgen nog een dagje in San Francisco...