Sequoia National Park - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Brenda Goris - WaarBenJij.nu Sequoia National Park - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van Brenda Goris - WaarBenJij.nu

Sequoia National Park

Door: Brenda

Blijf op de hoogte en volg Brenda

30 Mei 2015 | Verenigde Staten, Visalia

Tot ongeveer 6u geslapen...vaak wakker geweest. We zitten met onze kamer vlak naast een ijsmachine en blijkbaar hebben mensen 's nachts ook vaak ijsblokjes nodig...misschien om scenes uit Fifty Shades of Grey na te spelen?
We gaan eerst naar het ontbijtbuffet van het hotel...gewone boterhammen kennen ze hier echt niet. Gelukkig ligt er ook vers fruit op het buffet.
Half negen vertrek naar de Sierra Nevada. Eerst nog de supermarkt binnen voor de lunch. We hebben weer een jarige aan boord, Tiny wordt 59 jaar. Ellen trakteert weer met wat lekkers...nu kleine cakejes met een mierenzoet laagje op, hier krijg je echt een overdosis suiker van binnen.
We zetten terwijl onze tocht verder...In de Sierra Nevada werd in 1848 voor het eerst goud gevonden door James Wilson Marshall. Mensen van over de hele wereld kwamen er dan naar toe om ook goud te zoeken, ze moesten vaak met huifkarren door de Sierra Nevada trekken om op de plaats te komen waar eventueel goud zou kunnen liggen. De eerste goudzoekers, werden ook 'forty-niners' genoemd. Door de 'Goldrush' ontstonden er heel veel bedrijfjes die later grote ondernemingen werden, denk maar aan Levi's Strauss...
Het Sequoia National Park ligt ook in de Sierra Nevada. We bezoeken er vandaag de enorme Sequoia Trees of mammoetbomen...deze bomen kunnen wel meer dan 80 meter hoog worden en zijn de meest volumineuze bomen ter wereld. In het park zou de temperatuur lager liggen, dus vandaag wat welgekome afkoeling. De weg ernaar toe is kronkelig, niet zo interessant als je snel wagenziek bent. In het Sequoia National Park zitten ook beren en rond deze tijd worden ze weer wakker. Als we er één zouden zien tijdens de wandeling straks moeten we met onze armen zwaaien en beginnen zingen. Dit zou de beren afschrikken. We mogen vooral niet gaan lopen.
We rijden door Squaw Valley, hier waren in 1960 de Olympische Winterspelen. Hier vlakbij is ook Cat Heaven...een plaats waar bejaarde leeuwen, luipaarden etc. naartoe gaan voor hun laatste jaren. Eigenlijk is het een soort van bejaardentehuis.
Het is een hele klim omhoog vooraleer we het Sequoia National Park binnenrijden. We bereiken het via Kings National Park. Het is zelfs af en toe eng met een afgrond vlak naast je.
Bij de ingang van het park zien we de eerste sequoia's opduiken. Deze zijn nog klein maar al enorm indrukwekkend om te zien. In het park gaan we ook de Redwoods zien maar die zijn kleiner dan de sequoia's.
Een sequoia heeft vuur nodig om te kunnen groeien. Dan pas gaat de dennenappel open en kan die z'n zaden verspreiden. De boom zelf is te zacht om te verwerken en kan dus tegen vuur. Doordat andere bomen wel opbranden rondom de sequoia krijgen deze ook weer meer plaats om te groeien.
We rijden eerst naar de General Sherman Tree, de grootste in het park, en zelfs ter wereld...we gaan er een wandeling doen zodat we de Sherman Tree in zijn volle glorie kunnen aanschouwen.
Het grijzige gesteente dat we hier tussen het groen zien is graniet.
Op de weg naar de Sherman Tree komen beren voor en dus zitten we constant naar het landschap te kijken. Wanneer meneerke z'n zonnebril op de grond valt moet ik hem oprapen en wat denk je...twee beren gespot terwijl ik naar bril zoek...maar gelukkig krijg ik er niet lang daarna ook twee te zien...zwarte, niet heel grote beren. Spijtig genoeg niet op foto kunnen vastleggen.
Bij Sherman Tree aangekomen wandelen we naar de boom toe langs een afdaling, het Sherman Tree Trail...hij heeft zo'n 33 meter omtrek, is ongeveer 84 meter hoog en zou zo'n 2200 jaar oud zijn. De top is wel aan het afsterven van deze sequoia, maar het is nog steeds een imposante boom om te zien. Naast de Sherman Tree staan nog vier van de grootste bomen ter wereld in het Giant Forest.
We moeten ook de klim terug naar boven doen en dat valt niet mee. We zitten immers op 7000 ft en de lucht is hier zéér ijl. Met waarschuwingsborden langs het wandelpad raden ze dan ook aan om traag terug naar boven te stappen.
Terug boven aangekomen hop de bus weer in, even broodje eten en richting het Kings Canyon Visitor Center om eventueel nog wat te drinken of eten te kopen. Vanuit het Visitor Center rijden we de naar de sequoia General Grant Grove, de tweede grootste sequoia ter wereld...hier doen we een korte wandeling naar de Grant. Met kerst leggen ze bij deze boom kerstkransen en verlichting...hij is dan ook Nations Christmas Tree. In de omgeving van de Grant staan veel meer sequoia's dan aan de Sherman Tree. Mooi om deze fantastische mastodonten te zien, wel moeilijk om ze op de foto vast te leggen...
We verlaten even later het indrukwekkende Sequoia National Park en rijden terug richting hotel.
Daar aangekomen krijgen we nog een drankje van Fox om het leed van de eerste dagen (buspanne) goed te maken...had een zoet wijntje genomen maar na zo'n vermoeiende dag en weinig eten was dit misschien niet zo'n goed idee...ik zat er,a precies op een draaimolen...niks meer gewoon, hé :)
Na het drankje nog wat gaan eten (hebben hier trouwens nog maar één keer frietjes gegeten...we missen onze Belgische frietjes wel...)...koffers weer klaar zetten voor vertrek en beddeke in...morgen Yosemite National Park...